- Hide menu

Hoe je daadwerkelijk uit je comfort zone komt

“We choose to go to the moon”. – John F. Kennedy

Hoe je uit je comfort zone komt GagarinGa even mee en maak een uitstapje naar de vorige eeuw.

Het jaar is 1962.

Amerika ligt achter met zijn NASA ruimtevaart programma.

Een jaar eerder is Sovjet kosmonaut Yuri Gagarin met de Vostok I de eerste man in de ruimte.

In de perceptie van de Amerikanen zijn ze de Space Race om overheersing in de ruimte aan het verliezen van de Sovjets.

President Kennedy deelt zijn visie op deze wedloop in zijn beroemde We choose to go the Moon speech.

Hij formuleert op zorgvuldige wijze een unieke Challenge en haalt hiermee Amerika uit een collectieve comfort zone.

 

John F. Kennedy: "We choose to go to the moon" speech

Bekijk deze video op YouTube.

 

life_tothemoon2Een krachtig mechanisme voor progressie

Met zijn gewaagde Challenge wist hij een deel van de nodige publieke steun voor zijn visie te winnen.

Moedig.

Omdat de meest optimistische wetenschappelijke prognose van die tijd voor het slagen van de maan missie niet hoger was dan 50%.

Met de daadwerkelijke landing op de maan op 20 juli 1969 en de veilige terugkomst van de Apollo 11 op aarde waren de Amerikanen de eersten.

Hiermee werd de Challenge van JFK een feit.

 

 

Wat een Challenge voor jou kan doen

Het voorbeeld laat zien dat een effectief geformuleerde Challenge een machtig instrument is.

Een Challenge is een sterk mechanisme om progressie te stimuleren.

Het is van belang om te weten dat het elan en resultaat van een Challenge op persoonlijk- of organisatieniveau ook goed kan werken.

Ongeacht de omvang van de Challenge.

Om zo uit je comfort zone en in je Opportunity Zone te stappen.

 

Kenmerken van een effectieve Challenge by Choice zijn:

  • Op basis van proactiviteit: zelfverantwoordelijkheid, keuze en initiatief
  • Valt buiten je comfort zone
  • Aanjager van progressie
  • Is congruent met je organisatiedoelen
  • Hoeft niet perse groot te zijn of een 5 tot 10 jaren plan (zoals een BHAG- big hairy audacious goal)
  • Creëert en benut opportunity
  • Eenvoudig te begrijpen en geeft je energie
  • Creëert commitment want de Challenge by Choice is niet opgelegd
  • Verscherpt je persoonlijke focus of de focus op organisatie niveau
  • Werkt motiverend en zet aan tot actie
  • Is gedurfd en spannend
  • Mobiliseert alle in de persoon aanwezige hulpbronnen in de vorm van kennis, inzichten, ervaring en vaardigheden
  • Verhoogd je kansen aanzienlijk op het realiseren van je beoogde uitkomst

 

Hoe je uit je comfort zone komt

Een goed geformuleerde Challenge is een zeer effectief instrument om uit een comfort zone en in je Opportunity Zone te komen.

Voor welke Challenge by Choice wil jij gaan?

 

Wil je meer lezen over de Opportunity Zone? Klik dan hier.

Wil je meer lezen over Comfort Zone Management™? Klik dan hier.

 

Bernd Barneveld

Performance Development Consultant at Challenge by Choice
Bernd is specialist op het gebied van proactiviteit en comfortzones in performance en verandermanagement. Met zijn no-nonsense aanpak helpt hij bedrijven en organisaties meer uit aanwezige kennis en vaardigheden te halen middels zijn nieuwe en resultaatgerichte trainingsmethodiek Comfort Zone Management™. Bernd houdt van self-directed learning, springen uit perfect functionerende vliegtuigen, gitaar, fotografie en reizen. Je kunt hem inschakelen als high impact trainer, inspirerende gastspreker of als business/executive coach.

Neem gerust vrijblijvend contact met hem op.
Bernd Barneveld

Latest posts by Bernd Barneveld (see all)

Commentaar niet langer mogelijk.